Synnytin lapsen, kun olin jo melkein 50! Mitä sinä oikein ajattelit?” – sukulaiset soittivat ja nuhtelivat.

Saatto lapsen kun olet jo melkein 50! Mitä oikein ajattelit? sukulaiset soittivat ja nuhtelivat minua puhelimessa.

Olen 46. Kuukausi sitten synnytin kaksoset pojan Eerik ja tytön Aino. En voi edes kuvata mitä tunnen, kun katson heitä. Onnellisuutta, iloa, kyyneleitä, lämpöä sisälläni. Sydän tuntuu räjähtävän rakkaudesta.

Mutta äitini eikä siskoni tulleet edes sairaalaan hakemaan meitä kotiin. Mieheni sukulaisetkin jättivät meidät huomiotta. Kaikki vain iän takia.

En nuorena ajatellut lapsia. Nautin huolettomasta elämästä, kävin baareissa ja tansseissa. Mitä muuta nuorille tytöille tarvitaan onneen? Cocktaileja, ihailijoita, yöelämää. Sydämmessäni lauloi ilo.

22-vuotiaana tapasin Juho. Hymyilytti, parta ja silmälasit. Hän osasi olla hauska. Tytöt jahtasivat häntä, mutta hän valitsi minut. Rehellisesti, se piristi itsetuntoani. Juholla oli asunto, auto ja perheyritys. Hänen vanhempansa omistivat muutamia vaatekauppoja kaupungissa ja tienasivat hyvin.

Luulin tavanneeni prinsessani. Juho oli minun lippuni onnelliseen elämään. Unelmoin hääpuvusta ja häämatkasta Egyptiin.

Mutta Juholle suhteemme ei ollut vakava. Asuin hänen luonaan vain kuukauden, kunnes hän vaihti lukot ja heitti tavarani ulos kun olin kynsihoidossa! Ainoa, mitä sain kuulla: Olemme eri maailmoista, et sovi minulle. Kuin en olisi tyttö, vaan kenkä ilman paria!

Ero oli musertava. Laitoin 15 kiloa, näytin kuin muumio. Hiukset lähtivät, joten käytin peruukkeja tai hattuja. Terveyteni kärsi äkillinen laihtuminen vaikutti hedelmällisyyteen. Kävin leikkauksissa ja kokeilin lääkkeitä sekä luontaishoitoja. Turhaan.

Päätin keskittyä uraani. Pidin kynsien maalaamisesta, joten ryhdyin kynsihoidon ammattilaiseksi. Asiakkaat tulivat runsaasti, ja säästin rahaa pieneen kaksioon. Otin lainan ja ostin auton. 33-vuotiaana avasin oman kauneushoitolan, jossa nuoret tytöt työskentelivät kanssani.

Kaksi vuotta sitten tapasin Mikon. Hän työskenteli lähistöllä ja tuli vaihtamaan 500 euroa. Rakastuin taas. Muutimme pian yhteen ja menimme naimisiin. Halusimme lapsia, mutta luonto ei suostunut yhteistyöhön. Päätimme kokeilla hedelmöityshoitoja. Rukoilin Jumalaa lapsesta halusin olla paras äiti.

Ja Jumala kuuli rukoukseni. Synnytin kaksi terveistä lasta, synnytykset sujuivat helposti.

Oletko järjiltäsi? Lapsia sinun ikäisesi? Etkö ajatellut tätä lainkaan? äitini ärähti puhelimessa.

Voi luoja, minulla on pian lastenlapsia, ja sinä hankit lapsen? Olet liian vanha! siskoni huusi.

Kukaan suvusta ei tullut onnittelemaan. Synnytyslaitoksen edessä odottivat vain Mikko ja valokuvaaja. Otimme muistokuvia ja lähdimme kotiin.

Lapsille on nyt kuukausi. Äitini tai siskoni eivät ole tulleet kylään. Heidän mielestään olen häpeä koko suvulle että uskalsin hankkia lapsen tässä iässä.

Mutta onko se synti haluta perhettä? Ehkä kaikkein parhaita asioita tapahtuu juuri silloin, kun uskaltaa olla kuuntelematta muiden ennakkoluuloja. Rakkaudella ja kärsivällisyydellä mikään ikä ei ole este.

Rate article
Wyznaj Sekret
Synnytin lapsen, kun olin jo melkein 50! Mitä sinä oikein ajattelit?” – sukulaiset soittivat ja nuhtelivat.